Over Stichting PASpoort

Met behulp van donaties geeft Stichting PASpoort vrouwen en kinderen in Goa (India) weer perspectief. De hulp die we bieden is breed en altijd praktisch en aansluitend bij de hulpvraag. We hebben verschillende projecten die bijdragen aan betere leefomstandigheden. Zo laten we renovaties en aanpassingen aan woningen/hutten uitvoeren, wanneer de situatie zeer dringend is.

Daarnaast hebben we een Sanitair Program, hierin financieren en realiseren we de aanleg van septic tanks, toiletten en aanleg van riolering. Stichting PASpoort heeft van Philips een licentie verkregen voor de productie van eenvoudige rookvrije oventjes.

Een van de pijlers van ons werk is onderwijs. Wij zijn ervan overtuigd dat educatie een sleutel is voor de ontwikkeling van een kind en op langere termijn ook voor de ontwikkeling van een dorp en omgeving. De scholing loopt uiteen van praktische beroepsopleidingen, van kook/baklessen tot naailessen, maar ook bijlessen voor kinderen die leerproblemen hebben.

Hieronder vind je diverse projecten die uitgevoerd worden, waar de allerarmsten gratis gebruik van kunnen maken:

• – Oogmetingen worden gedaan en indien nodig een bril gefaciliteerd
    – De tandarts en orthodontist komen langs
    – Er wordt algemene gezondheidscheck gedaan
    – De gynaecoloog komt langs

Voor het geval er grotere medische ingrepen moeten gebeuren is een algemene ziektekostenverzekering afgesloten.

• – Schoolopleiding
    - Praktische beroepsopleidingen
    - Kook- en baklessen
    – Naailessen
    – Bijlessen voor kinderen met leerproblemen
    – Spelletjes voor de kleintjes

• – Aanleg van toiletten en septic tanks
    – Aanleg riolering

• – Sociaal
    – Juridisch
    – Microkredieten
    – Beschikbaar stellen van bouwland, zaaigoed en meststof

• – Waar mogelijk en dringend nodig, wordt in samenwerking en overleg met de dorpsraad, een planning gemaakt voor en uitvoering gegeven aan de verbetering van de woningen/ hutten. Tijdens deze aanpassingen kunnen de gezinnen tijdelijk verblijven in het PAScenter.

• Stichting PASpoort heeft van Philips een licentie verkregen voor de productie van eenvoudige rookvrije oventjes.

• Ieder jaar, op 24 december, wordt aan veel gezinnen een mand met levensmiddelen gegeven, genoeg voor een maand voor het hele gezin, zodat ook zij mooie kerstdagen kunnen vieren.

• Het PAShouse en het nieuwe multifunctionele centrum (PAScenter) in Verna, Goa, is een ontmoetingspunt waar dagelijks vele mensen zich melden met een hulpvraag. Het medisch programma kan hier plaats vinden en het biedt tijdelijke opvang voor vrouwen en kinderen in nood, wordt gebruikt om de kook- en naailessen te geven en er worden bijlessen gegeven aan kinderen die het moeilijk hebben op school.

• Een educatief zomerkamp met de sponsorkinderen van Stichting PASpoort. De kinderen kunnen in hun vakantie genieten van het ‘ kind zijn’.

In India zijn er twee dames die zich dag en nacht inzetten voor de vrouwen en kinderen die alle hulp kunnen gebruiken. Dat zijn Lydia en Jane Fernandez. Zij zijn allebei coördinator en zorgen ervoor dat er altijd iemand aanwezig is in het PAShouse voor opvang. In de video hiernaast stelt Lydia zichzelf even voor.